Sälj mera med träning

När du ser ditt favoritfotbollslag gå ut på banan på en matchdag så har de använt hela veckan till träning. När du ser ditt favoritband gå ut på scenen en lördag kväll så har de använt månader innan turnén på att öva. Men när du skickar din personal ut i butiken för att sälja dina varor, har de då fått den nödvändiga träningen?

Om inte så sätter du dem direkt ut i en ”skarp” situation där de har stor risk för att misslyckas. Fotbollslaget och bandet över sig innan för att undgå misslyckanden. För att kunna spela perfekt när ögonblicket uppstår. Om du inte skickar dina säljare på säljträning så förlorar du försäljningar. Det är speciellt detaljbutiker som inte tränar deras medarbetare. Var uppmärksam på att säljträningen inte behöver att vara flera veckor eller dagar långa kurser där medarbetare lär sig om diverse säljteorier och köpbehov. I de flesta tillfällen handlar det om att plocka de lågt hängande frukter, hitta små rörelser eller reaktioner hos kunderna eller lära att berätta för kunderna exakt vad de gärna vill veta.

Se till att få en säljtränare ut i butiken. På det viset får ni hjälp att se försäljningen ifrån kundens sida. Han kan hjälpa er med att utnyttja varornas placeringar och butikens inredning så att ni kan öka försäljningen och uppfylla era målsättningar. Det är investeringen värd.